جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

هیچ‌کس در هتل البستان فکر نمی‌کرد مسافرانی که در 19 ژانویه با لباس تنیس و در دست داشتن ساک‌های ورزشی در حال رفت‌وآمد هستند عاملان یک حمله تروریستی باشند.

چند ساعت بعد اما این گروه 11 نفره محمود المبحوح، فرمانده نظامی جنبش حماس را در اتاقش ترور کردند تا همه چیز ناگهان تغییر کند.پلیس دوبی اعلام کرده است که نحوه و جزئیات در نظر گرفته شده برای انجام این ترور و مقایسه آن با پرونده‌های گذشته نشان می‌دهد که نقشه این ترور از سوی سازمان جاسوسی اسرائیل(موساد) طراحی و اجرا شده است.

اکنون مشخص شده است که اعضای این تیم ترور با گذرنامه‌های انگلیسی، ایرلندی، آلمانی و فرانسوی به دوبی سفر کرده‌اند و برای انجام عملیات خود در مجموع 19 ساعت را در این شهر گذرانده‌اند.

بررسی لحظه به لحظه دوربین‌های مدار بسته از سوی پلیس نشان می‌دهد که تیم ترور موساد در نخستین ساعات بامداد روز 19 ژانویه به‌صورت جداگانه با پروازهایی از فرانسه، سوئیس، آلمان و ایتالیا در پوشش تاجر وارد دوبی شده‌‌اند.

پلیس اعتقاد دارد که فردی با پاسپورت فرانسوی و تحت نام پیتر الوینگر، رهبری گروه ترور را برعهده داشته است. تصویر تنها عضو زن این تیم هم با گذرنامه ایرلندی در هنگام ورود به یک هتل ثبت شده است.

این گروه پس از ورود به دوبی برای اقامت به هتل‌های مختلف رفتند و پس از چند ساعت استراحت برای نهایی کردن جزئیات عملیات خود در یک مرکز خرید جمع شدند. تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که اعضای این تیم هیچ وقت دردوبی با یکدیگر تماس تلفنی نداشته‌اند و همه آنها برای هماهنگی ماموریت‌های خود با شماره‌های مختلفی در اتریش تماس گرفته‌اند که به عقیده پلیس، مرکز فرماندهی عملیات ترور بوده است.

در ساعت 2 بعد از ظهر یک ساعت قبل از رسیدن فرمانده حماس به هتل البستان یک تیم از چند تیمی که این گروه برای نظارت بر هتل‌ها در نظر گرفته بود وارد این هتل شد. تیم‌های نظارتی دیگر به هتل‌های دیگر فرستاده شده بودند تا درصورت رفتن المبحوح به این هتل‌ها موضوع را به مرکز فرماندهی گزارش کنند.

محمود المبحوح از سوریه -که در 20 سال گذشته محل اقامت او بود- ساعت 15:20دقیقه وارد فرودگاه دوبی شد. ورود فرمانده ارشد حماس توسط یک تیم نظارتی به مرکز فرماندهی گزارش شد و پس از مشخص شدن ورود او به هتل البستان تیم‌های نظارتی، هتل‌های دیگر را ترک کردند. وقتی المبحوح به هتل البستان رسید بخشی از تیم ترور که با لباس تنیس و ساک ورزشی در لابی هتل بودند با او وارد آسانسور شدند.

پس از آنکه آنها متوجه شدند فرمانده حماس در اتاق 230 است موضوع را به وسیله بی‌سیم به سرتیم خود گزارش دادند تا او اتاق 237 را برای اقامت در هتل انتخاب کند.

وقتی ساعت 16:23دقیقه المبحوح هتل را ترک کرد یک گروه از تیم ترور که با گذاشتن کلاه سعی کرده بودند چهره خود را بپوشانند تلاش کردند وارد اتاق او شوند و قفل الکترونیکی اتاق او را تغییر دهند. گفته می‌شود با مشاهده آنها از سوی چند مسافر، آنها از این کار منصرف شدند و تصمیم گرفتند به جای انتظار در اتاق فرمانده حماس پس از بازگشت او به هتل وارد اتاقش شوند.

ساعت 20:24 فرمانده حماس به هتل بازگشت. جزئیات ترور او در 22 دقیقه پس از بازگشتش به هتل هنوز از سوی پلیس دوبی اعلام نشده اما گفته می‌شود وی براثر شوک قوی الکتریکی به مغز ترور شده است.

12 ساعت پس از انجام این عملیات تروریستی اعضای این تیم ترور به‌صورت تدریجی دوبی را به مقصدهای مختلفی مانند پاریس، فرانکفورت، هنگ کنگ و آفریقای جنوبی ترک کردند. جسد فرمانده حماس ساعت 13:30 دقیقه روز بعد توسط مسئولان هتل پیدا شد تا یک عملیات کثیف دیگر موساد کشف شود.

دیلی تلگراف، 17 فوریه
ترجمه: محمد کرباسی

کد خبر 101847

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز